הכל על דלקת חניכיים

הנתונים מלמדים שרוב האנשים יסבלו מדלקת חניכיים בשלב כזה או אחר בחייהם. מדובר במחלה שנגרמת בשל מגוון גורמים, אך בעיקרון אלו חיידקי פלאק שמתרבים באזור השיניים ובכך יוצרים גירוי, דימום ונפיחות – מצב שמעיד על התפתחות של מחלת חניכיים קלה שבעגה המקצועית קרויה ג'ינג'יביטיס. כל עוד לא מטפלים בתסמינים, ממשיכה להצטבר שכבת "פלאק" – חיידקים שמהווים את הגורם השכיח ביותר של המחלה, כאשר אלו ניזונים משאריות מזון ומייצרים חומצות שעשויות להמיס את האמייל, לגרות את החניכיים ולגרום לעששת.

נשמע לא נעים? אכן בעייתי, אך טוב לדעת שיש מה לעשות ובהחלט קיימים סימני אזהרה.

דלקת חניכיים

בפה שלנו יש למעלה מ- 300 סוגי חיידקים – מצב תקין לכשעצמו, אך הבעיה היא שאחוז קטן עשוי להוביל לאותה מחלת חניכיים, במיוחד אם מזניחים את היגיינת הפה ולא מטפלים בזמן כאשר מתעוררים סימנים מובהקים, קרי חניכיים מדממות, נפוחות וכואבות. כמו כן, אין לטעות שצחצוח שיניים סוגר את הפינה, וזאת כי החיידקים משקיעים מאמצים רבים בלהתקבע במיקומים אסטרטגים שלא ניתן להגיע אליהם לבד, במיוחד כשמדובר בכיסים פריודנטלים (מרווחים זעירים שמתקיימים בין החניכיים לאזור השיניים).

ברגע שנוצר פלאק (רובד חיידקים) הוא מתרבה בקצב מסחרר, וברגע שהכמות של החיידקים גדלה ומתמקמת בכיסי החניכיים, נוצרת אותה אבנית ידועה, כאשר היא מצידה מגרה את החניכיים ובמקביל החיידקים מפרישים רעלנים, כך שביחד השמחה רבה – נוצרים זיהומים וביניהם דלקות חניכיים. אלו סיבות נוספות מובילות לדלקת חניכיים? ובכן נסיגה – נסיגה של החיבור שממוקם בין העצם והחניכיים לבין השיניים, כאשר סיבה נוספת היא גנטית. יש אנשים בעלי רוק שמכיל יותר סידן, עובדה שמובילה להצטברות יתר של חיידקים, ואף יש אנשים שהגנטיקה שלהם כוללת חניכיים רגישות, כך שאצלם הסבירות לסבול מדלקת בחניכיים הרבה יותר גדולה. כמו כן, להיגיינה אוראלית יש תפקיד מהותי, משמע אם לא מקפידים על ביקור דו שנתי אצל שיננית ואם לא מקפידים בסוף כל ארוחה לעבור עם חוט דנטלי, הסבירות לסבול מדלקת חניכיים גדלה.

דלקת חניכיים - תסמינים וקבוצות סיכון

לדלקת חניכיים יש סימנים מובהקים, קרי חניכיים נפוחות ודימום במהלך צחצוח השיניים, אך גם קיימים סימנים נוספים, קרי ריח רע מאזור הפה (ריח רע שאינו קשור לבעיות קיבה ושאינו חולף לאחר צחצוח שיניים), רגישות בחניכיים בעת שתייה של משקאות חמים או קרים, נסיגת חניכיים מובהקת, רגישות באזור החניכיים בעת לעיסה ובמקרים קיצוניים גם עשויים לסבול משיניים שמתנודדות.

לצד מגוון מיחושים וחוסר נעימות כללית, חשוב להבין שיש אנשים שנמצאים בקבוצת סיכון, משמע בעת הופעה של תסמין כזה או אחר עליהם לגשת בהקדם הניתן למרפאת השיניים – לפני שהמצב יסתבך בצורה משמעותית, ופה מראש נרגיע שבהחלט קיים טיפול, אם כי טיפול דלקת חניכיים צריך להיות מקצועי וממוקד.

מי אם כן נמצא בקבוצת הסיכון? להלן הרשימה המלאה:

• אנשים שאינם מצחצחים נכון – רוב האנשים מצחצחים שיניים, אך רוב האנשים עושים זאת לא נכון – מצחצחים חזק מדי ובכך חושפים את שורש השן (עשוי לעורר דלקת חניכיים חריפה), או לחלופין מצחצחים באופן שאינו אפקטיבי (לא מגיעים לכל האזורים), עובדה ששוב מובילה לאותה דלקת חניכיים.
  • בעיות גנטיות – גם מחלות חניכיים יכולות להיגרם בעקבות גנטיקה, ועל כן אם יש מישהו במשפחה שסובל מכך, ולא בשל הזנחה, מוטב לשים לב.
  • נשים בהיריון – במהלך ההיריון הגוף חווה שינויים הורמונליים שבין היתר יכולים להוביל לדלקות חניכיים. פה חשוב לציין שדלקת חניכיים בעת ההיריון עלולה להיות מסוכנת, ועל כן חשוב להיות ערניים, ואף לעבור אצל השיננית לפני הכניסה להיריון.
  • אנשים שנוטלים תרופות מסוימות – יש תרופות שמגבירות את הסיכויים ללקות בדלקת חניכיים. כך למשל אנשים שנוטלים חוסמי סידן, סטרואידים ותרופות שמונעות התקפים אפילפטיים נכנסים לקבוצת הסיכון. מעשנים – מעשנים כבדים נמצאים בקבוצת הסיכון – יותר נוטים לחלות במגוון מחלות חניכיים.
  • אנשים שעברו טיפולי שיניים כושלים – מגוון טיפולי שיניים כושלים, ולו כתר שלא הורכב כראוי, עשויים לחשוף את שורש השן ובכך להוביל לדלקת.
  • בעלי שיניים עקומות – שיניים שאינן ישרות עשויות ללחוץ, להוביל לגירוי ומכאן שגם להוביל לדלקת חניכיים. במקרים מסוימים ובגילוי מוקדם, יישור שיניים (כמו באמצעות גשר או רסן) עשוי לפתור את הבעיה.
  • אנשים מבוגרים – הנתונים מראים שעם הגיל אנשים יותר סובלים מדלקות חניכיים.
  • בעלי מערכת חיסון מוחלשת – אנשים בעלי מערכת חיסון פגומה יותר נוטים לדלקות חניכיים.
  • אנשים שלא מקפידים על תזונה נכונה – מחסור במינרלים, בוויטמינים ואי אכילה סדירה מגדילים את הסבירות לסבול מבעיות חניכיים.
  • אנשים עם פירסינג – פציעה בפה או פשוט פירסינג בלשון עשויים להוביל לנסיגת חניכיים ולדלקת חניכיים.
  • אנשים שחורקים שיניים – חריקת שיניים לוחצת על החניכיים ומכאן שעשויה להוביל לנסיגה ולדלקת חניכיים.
  • רוק עשיר בסידן – רוק עשיר בסידן מוביל לאבנית, כך שהדרך ליצירת דלקת חניכיים הרבה יותר קצרה.

דלקת חניכיים חריפה - סיבוכים אפשריים

לצד שלל המיחושים שכבר ציינו, יש להבין שדלקת חניכיים אינה מסתכמת בחוסר נעימות, אלא היא עשויה להוביל למגוון סיבוכים משמעותיים. להלן מגוון סיבוכים נפוצים:

• לידה מוקדמת – נשים בהיריון שסובלות מדלקת חניכיים עלולות ללדת מוקדם מהרצוי.
  • מחלות קשות – אנשים שסובלים מדלקת חניכיים עלולים ללקות במגוון מחלות קשות, קרי מחלות ריאה, שבץ, או התקף לב.
  • בעיות שיניים – דלקת חניכיים עשויה להוביל לנסיגת חניכים, לזיהומים, להעמקה של כיסי חניכיים ואף במצבים קיצוניים עלולים לסבול מנשירת שיניים (בעיקר אצל אנשים מבוגרים).
  • טרשת עורקים – טרשת עורקים מובילה למגוון בעיות בכלי הדם ובלב, ומי שסובל מדלקת בחניכיים עשוי לסבול מכך הרבה יותר, וזאת כי אותם חיידקים שמובילים לדלקת עשויים להפר את הפעילות התקינה של האורגניזמים, כך שבין היתר כלי הדם עשויים להתעבות ולהוביל לאותה טרשת עורקים.
  • מחלות בדרכי הנשימה – רובד החיידקים שנוצר ממחלת החניכיים עשוי להוביל למגוון בעיות נשימה, בעיקר אצל מאושפזים ביחידה לטיפול נמרץ.
  • פגיעה בכלי הדם – כמות גדולה של חיידקים עשויה להגביר תגובה דלקתית, ובו זמנית לפגוע בכלי הדם.

סובלים מבעית חניכיים?

אל תחיו עם הכאב הזה – תנו לנו לבדוק אתכם ללא התחייבות

אז איך מונעים דלקת חניכיים?

התופעות לא נעימות ולעיתים גם מסוכנות, ועל כן טוב לדעת שיש מה לעשות, ואף לעיתים הפתרון הרבה יותר פשוט ממה שנדמה.

צחצוח נכון

מחפשים עבור דלקת חניכיים טיפול טבעי? פשוט הקפידו על צחצוח נכון ועל תנועות סיבוביות שמגיעות לכל פינה ושאינן מפעילות לחץ רב, כאשר אין לשכוח את אזור החניכיים והלשון. עוד נציין שסה"כ הצחצוח אמור לקחת בין 2 ל- 3 דקות, ושמוטב להתחיל את הפעולה עם חוט דנטלי ולסיים אותה עם שטיפה דנטלית. את הפה רצוי לשטוף במשך כדקה ולאחר מכן להקפיד לא לשטוף אותו באופן מידי.

ביקור דו שנתי אצל השיננית

חוששים לגבי הטיפול בדלקת חניכיים? ובכן כל שצריך לעשות זה מדי חצי שנה לבקר אצל השיננית, גם אם הכול מרגיש כרגיל.

טיפול מונע

אם חוששים שישנה נסיגת שיניים, רצוי לפנות בהקדם הניתן למרפאה ולהתייעץ עם הרופא המטפל לגבי הטיפול המתאים, אם בכדי לבלום את התופעה ואם בכדי לנקות כראוי רובד חיידקים שלא ניתן להגיע אליו באמצעים רגילים.

הקפדה על תזונה נכונה

אכילה של פירות וירקות מעניקה לגוף שפע של ויטמינים ומינרלים חשובים ואף המרקם הסיבי מסייע להסיר בעת האכילה שכבות של חיידקים. כמו כן, גם אין לשתות שתייה ממותקת או משקאות דיאטטיים - תומכים בחיידקים.

נגמלים מעישון

מחקרים רבים מראים שגמילה מעישון מסייעת למערכת השיניים להשתקם כראוי.

דרכי טיפול בדלקת חניכיים

בדלקת החניכיים ניתן לטפל בכמה דרכים בהתאם לרמת החומרה שלה. במקרים קלים ניתן להסתפק בטיפול אצל שיננית, שיכלול ניקוי יסודי של האזור. במקרים יותר חמורים, יהיה צורך בטיפולי הקצעות שורש (ניקוי מעמיק יותר המתבצע בהרדמה מקומית), בניתוחים ובהחלפה של כתרים או ציפויים קיימים שעשויים להיות מקור הדלקת.

דלקת חניכיים אצל ילדים

אצל ילדים התופעה נפוצה מעט פחות, אך במקרה שלהם כדאי להתאים את הטיפול המתאים ע"י רופא מקצועי. אצל ילדים ההעדפה היא לנקוט בשיטות הפשוטות יותר כמו ניקוי אצל שיננית ושינוי בשגרת היגיינת הפה (צחצוח נכון עם כלים מתאימים, שטיפת פה, ועוד) לפני שנוקטים בשיטות פולשניות יותר.

דלקת חניכיים בהריון

דלקת חניכיים בהיריון עשויה להתרחש כתוצאה מהשינויים ההורמונליים בגוף ולהיות מסוכנת, גם מעצם התופעה עצמה וגם בגלל הגבלה בשימוש חומרים מרדימים או תרופות במהלך ההיריון. חשוב להתייעץ עם רופא ולהתאים את הטיפול בהתאם לחומרת המצב.

שאלות נפוצות

קיימות תרופות סבתא רבות, ובין העיקריות בהן תמצאו שום – בעל תכונות אנטי דלקתיות, ג'ינג'ר או קמומיל להרגעה, אלוורה טבעית להרגעה ולהאצת תהליך הריפוי הטבעי.

למלח סגולות רבות שעשויות להקל על הדלקת. קשה לקבוע האם הוא יגרום להבדל מהותי, אך יש האומרים כי הוא מסוגל לסייע ולהקל על התופעה.

ניתן למרוח חומר מאלחש ישירות על השן עצמה שיקל על הכאב למספר שעות. לאחר מכן, ניתן להשתמש במשככי כאבים.

לרוב ניתן להסתפק בשינוי שגרת היגיינת הפה של התינוק והקפדה יתרה על כך. במקרים רבים זה יספיק, ורק במקרים חריגים יש לתאם עם רופא מומחה ומקצועי בתחום טיפול ייעודי על פי מצב החומרה של הדלקת.

דלקת חניכיים יכולה לעבור מאדם לאדם, אם הסיבה הראשונה להופעתה היא מעבר חיידקים בין אנשים. למשל, חיידקי הדלקת יכולים לעבור בנשיקה או בעיטוש. לא מדובר במצב בלתי ניתן למניעה, משום שנסיבות ההעברה מערבות גם את שגרת היגיינת הפה ורמת ההקפדה עליה, וגם רמת הרגישות של האדם לחיידקי הדלקת. כלומר, גם אם יידבק בחיידקים, לא בהכרח ילקה בדלקת חניכיים.

נגישות